ניהול ופיתוח העסק



ליווי הניהול והפיתוח בעסק

  • רוב בעלי העסקים למדו לנהל את העסק רק תוך כדי תנועה ולא בצורה מקצועית.
  • חוסר ידע עסקי מוביל לניהול לקוי, לקשיים יומיומיים, ואף לאובדן רווחים עד כדי סגירת העסק, למרות הפוטנציאל הנפלא.
  • יותר מדי עסקים משפחתיים רק "מתגלגלים" וסומכים על המזל והידע שנצבר.
  • בעסקים משפחתיים, יש לגשר על הפערים בתפיסות הניהוליות השונות שמחזיק כל בן משפחה.
  • ליווי מקצועי חיצוני יכול להציג לעסק המשפחתי את התמונה המלאה ולקדם אותו להצלחה ארוכת-שנים.



פוליסת ביטוח נגד מריבות

אפרת היא סוכנת ביטוח אלמנטרי מצליחה בנתניה. לפני כשנתיים, הצטרף אליה למשרד הבן שלה, מתן, שסיים את לימודיו במכללה לביטוח והחליט להתמחות בעולם הפיננסי. מתן, 30, שימש כבר כמנהל צוות מכירות בחברת תקשורת גדולה ואף הגיע להישגים מרשימים. רק שנמאס לו לעבוד עבור אחרים. הוא אף מחזיק בתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול.

מבחינת אפרת, החיבור ביניהם היה אמור להיות טבעי ולהצעיד את המשרד כולו קדימה. התחושה הייתה, שאם כל אחד מהם יביא את המקצועיות, המקצוענות, הניסיון והידע שצברו, אין ספק שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו. בפועל, היא ניסתה לגונן עליו שלא יעשה טעויות שהיא כבר עשתה בעבר, ואילו הוא ערער מדי יום על שיטות הניהול המיושנות שלה, ובעיקר על כך שמצא כי העסק רק "מתגלגל", בלי תכנון ובלי מעקב קבוע אחר הביצועים. התוצאה הייתה הרסנית. המריבות החוזרות גרמו לשניהם נזק רב.

איך עסק מוקם?

בדרך כלל, אנשים מקימים עסק בגלל שהתחום מעניין אותם, או שיש להם מומחיות מסוימת, או בגלל שנקרתה בדרכם הזדמנות והם מימשו אותה. אף אחד לא לימד אותם להעסיק עובדים, לשווק, לתכנן את הפעילות העסקית, לנהל מו"מ עם ספקים ו/או לקוחות, לתמחר נכון, או לנהל תזרים מזומנים בצורה מסודרת. לרוב, הם גם לא התאמצו ללמוד. כל עוד היו הכנסות, הם פשוט המשיכו "להתגלגל".  וזה נכון גם לרופא הכי טוב בארץ בתחומו וגם למוסכניק הכי מקצועי.

יש בעלי עסקים, ש"המזל" שיחק להם, או שהייתה להם נטייה טבעית לנהל. אחרים, שהם הרוב, נקלעים לקשיים ולעיתים, אף נסגרים. חלקם נעזרים ביועץ מקצועי מדי פעם, אבל באופן נקודתי ולא לאורך זמן. ברור, שגם אלה וגם אלה יכלו להרוויח ולהצליח הרבה יותר, לו היה בידם ידע ניהולי מתאים.

ומה שנכון לעסקים הרגילים, נכון שבעתיים לעסקים המשפחתיים, אלא שכאן התסבוכת עלולה לגדול. לפעמים, האב המייסד, שלא למד לנהל, רוצה לצרף את אחד מצאצאיו לביזנס ושולח אותו ללמוד את המקצוע. הבן חוזר בלי לדעת לנהל עדיין, אבל עם הרבה ידע תיאורטי ותפיסות ניהול שונות משל האב, ולכן הם מתעמתים על בסיס קבוע. לפעמים, הבן מצטרף לאביו מגיל צעיר, מחקה היטב את דרך הניהול שלו, למרות הטעויות הניהוליות, והעסק ממשיך לקרטע, ואלה רק שתי דוגמאות.

ואיך העסק מנוהל?

את ההתנהלות העסקית אפשר, לרוב, לזהות לפי גודלם של העסקים:

  1. עסק קטן - עושה מה שהוא מבין (או שהוא לפחות חושב כך) ומקווה לטוב.
  2. עסק בינוני – מבקש להיעזר ביועץ עסקי, שאינו רואה חשבון, כדי לסייע בצדדים המקצועיים של העסק.
  3. עסק גדול – מתחיל לפעול להפרדת הבעלות מהניהול. הבעלים נשאר יו"ר שמתווה את המדיניות, אולם כל שדרת הניהול עוברת לאנשי מקצוע חיצוניים, שלא גדלו בעסק, והם אמורים ליישם את המדיניות. למשל, מוסך שמחזור המכירות שלו עומד על 10 מיליון שקל בשנה ורוצה להפוך לרשת מוסכים שמכניסה 50 מיליון שקל. לבעל הבית, ב-99% מהמקרים, אין הידע והיכולת לנהל את הרשת הזו.
  4. עסק גדול מאוד – לעיתים, בוחר להנפיק מניות בבורסה לניירות ערך. במהלך כזה, העסק ממילא מחויב להפריד את הניהול מהבעלות ולמנות הנהלה ודירקטוריון מקצועיים.


מה אנחנו עושים?

אנחנו בתוצר משפחתי מבינים, שלפני הכול, יש לוודא שהעסק המשפחתי פועל באופן יציב. לשם כך, יש לדאוג להתנהלות נכונה ולגרום לכך שירוויח – ולאורך שנים. במקביל, יש לטפח כראוי גם את מערכות היחסים שבתוך המשפחה. הסטטיסטיקה אינה משקרת: רק שליש מהעסקים המשפחתיים מצליחים לעבור לדור השני, ורק שליש מתוכם עוברים לדור השלישי.

ברור לנו, שעסק משפחתי הוא עסק מורכב, וכדי לעזור לו נדרש יועץ, שמבין לא רק בניהול עסקי-כלכלי-פיננסי, אלא גם בהתנהלות היומיומית שבין בני המשפחה ובניהול מערכות יחסים בינאישיות. אחרת, עם כל המקצועיות שלו, הוא עלול לעשות טעויות ולהחמיר נקודות רגישות שמשפיעות על העסק כולו.

אנחנו בתוצר משפחתי נשענים על הניסיון והידע הרבים שצברנו, ובעיקר על ההבנה לרגישויות ולניואנסים הדקים. ריכזנו נבחרת של יועצים-מומחים בכל תחום, שכל אחד מהם מכיר היטב את עולם העסקים המשפחתיים. הם משמשים עבור הלקוחות שלנו כ"מועצת יועצים" (Board of advisors) לכל אתגר ועניין. כך אנחנו מסוגלים לתת מענה לכל עסק ולכל צורך, בהתאם לגודל, לצורת הפעילות, למורכבות ולמעורבות המשפחתית.

בעסקים הקטנים והבינוניים, מטפלים היועצים שלנו באופן פרטני. בעסקים הגדולים יותר, אנחנו מציעים מספר יועצים, שכל אחד מהם שולט בתחום עסקי אחר: כספים, שיווק, משפט, משאבי אנוש, תפעול ועוד. למעשה, כל אחד מחברי המועצה הוא סמנכ"ל מקצועי, רק חיצוני. רו"ח יניב וולף משמש כיו"ר, מאחר שלאור נסיונו העשיר, הוא יכול לראות את כל הצרכים בעסק ואת התמונה הגדולה ולגזור מתוכם את ההחלטה הטובה ביותר עבור העסק.


ובחזרה לפוליסת הביטוח

כמענה ראשוני ומיידי לבעיה של אפרת ומתן, הצמדנו אליהם יועץ עסקי מנוסה מטעמנו, שמכיר את הדקויות המאפיינות עסקים משפחתיים. אפרת התחילה להבין את הטעות הבסיסית שלה ואיך כדאי להתנהל טוב יותר, ואילו מתן נרגע והבין שגם לו עוד יש דרך לעבור עד שיידע לנהל כראוי. הם החלו לשתף פעולה והעלו מחדש את המשרד על דרך המלך.

החברה שינתה את פרטי הלקוחות וחלק מפרטי הסיפור בכדי לשמור על חסיון הלקוח.


במה אנחנו יכולים לעזור לך?

מרגיש שהעסק שלך לא מתנהל נכון? לא יודע איך לפתח אותו הלאה? יש לך תחושה שלא תצליח להעביר את העסק לילדים במצב טוב?

בוא לשיחת ייעוץ איתנו.

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    הסדרי נגישות

    בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.